Dostępność architektoniczna i cyfrowa to klucz do aktywności osób z niepełnosprawnością. Dlatego już po raz kolejny Integracja i miasto Warszawa zdecydowało się nagrodzić tych, dla których idea użyteczności uniwersalnej, w tym dla osób z niepełnosprawnością, nie jest jedynie pustym sloganem.
Podczas Wielkiej Gali Integracji poznaliśmy zwycięzców trzech konkursów w ramach projektu „Warszawa bez barier”. Jest on organizowany przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji i współfinansowany ze środków m.st. Warszawy.
Pierwszy z konkursów, to „Warszawska Inwestycja bez barier”. Nagrody przyznano w trzech kategoriach:
- „Samorząd terytorialny (dzielnica)” – dla Urzędu Dzielnicy Wilanów za dostosowanie budynku dla wszystkich interesantów Dzielnicy Wilanów, a w szczególności za uwzględnienie potrzeb osób z niepełnosprawnością;
- „Obiekt zabytkowy” – statuetkę otrzymał Uniwersytet Warszawski za Gmach Audytoryjny i wysoką jakość dostępności w obiekcie zabytkowym pod kątem użytkowników z niepełnosprawnością;
- „Obiekt mieszkalny/biurowy/handlowy” – Orange Polska S.A. odebrał nagrodę za Miasteczko Orange i profesjonalne podejście, wzorową dostępność i otwartość na potrzeby osób z niepełnosprawnością.
W konkursie „Serwis www bez barier” laur odebrał Mariusz Trzeciakiewicz, prezes Fundacji na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji KATARYNKA. Jury konkursu doceniło stronę Adapter.pl, czyli wzorowe dostosowanie filmów dla użytkowników z niepełnosprawnością i dostępny serwis. Wyróżnienie otrzymał zaś Urząd Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy za serwis srodmiescie.warszawa.pl.
Nagrodzono także „Aplikacje bez barier”:
- DrOmnibus Sp. z o.o. za aplikację ABA DrOmnibus, uznaną za najlepszą aplikację mobilną, która jest w szczególności pomocna podczas prowadzenia terapii dzieci z autyzmem,
- Hachi S.A. za koncepcję aplikacji ParrotOne, czyli najlepszą koncepcję aplikacji mobilnej adresowanej do osób z niepełnosprawnością, która dzięki sztucznej inteligencji efektywnie podpowiadającej wpisywane na klawiaturze ekranowej słowa, a przede wszystkim gotowe komunikaty, ma wspomóc komunikację osób z ograniczeniami manualnymi.
Przyznano też dwa wyróżnienia dla: Sonnar Interactive LTD za aplikację Audio Game Hub oraz IBIF Sp. z o.o. za koncepcję aplikacji „HEAR US”.